BorgwardClubNederland
Lidmaatschap
clubblad
Doelstellingen
Bestuur
geschiedenis
De nieuwe Borgward
chassis nummers
isabella sedan
isabella ts
isabella combi
isabella coupe
p100
borgward arabella
borgward hansa
vrachtwagens
na 1962
hansa kenmerken
a6a8
konsul
matador
senator
400
hansa 1100
hansa 1700
geschiedenis lloyd
lp250
lp 300
lloyd 400
lp 500 600
alexander
arabella
goliath productie aantallen
gp700
gp900
1100
gd750
express
jagdwagen
publicaties
clubagenda
evenementen
chassis nummers
goliath produktieaantallen
kleuren
De nieuwe Borgward
Restauratie Paul
films
borgward clubs
links divers
De nieuwe Borgward

2017

Productie BX7 en Isabella Concept Car

In een persbericht werd vermeld dat de omzet van de Borgward Group AG in China in een jaar tijd de € 1,5 miljard gepasseerd is en er bijna 70.000 auto's verkocht zijn.

In totaal zijn er nu ruim 5000 medewerkers bezig met de productie van de 4 modellen, in de ultramoderne fabriek in China, die overigens 8 verschillende modellen door elkaar heen kan produceren in hetzelfde productieproces (zie de website www.borgward.com met een aardige fabricage-impressie).

De lijn van BX7 is inmiddels uitgebreid met limited edition een sportievere topvariant, de TS, waarmee de vertrouwde 'Touring Sport'-aanduiding toch weer terug gekomen is.

Borgward heeft met 'Sixt Neuwagen' het grootste onafhankelijke online auto verkoopplatform een contract gesloten om als eerste in Duitsland online de Borgwards te gaan verkopen.

De Isabella Concept Car

Maar het grote nieuws was de wereldpremi√®re van de Isabella Concept Car, een zeer sportief coupe studiemodel met organische stroomlijnvorm, superlaag en duidelijk op een vleugel ge√Įnspireerd maar toch is het wel een echte vierdeurs en vier-zits. Niet voor niets is de concept Car 'Isabella' gedoopt, naar de Isabella Coupe, ook sportief en ronde en strakke lijnen. Borgward noemt het stilistische synergie tussen schoonheid en technologie. 5.0 meter lang, 1.40 m hoog en 1.92 m breed. Tal van snufjes zijn in de fraaie stroomlijncarrosserie ingebouwd. Zo zitten achter de 21-inch voorwielen twee vrijstaande verticale spoilers, die een ventilatiestroom door de wielkasten en de auto voeren. Ook zitten er twee lenzen van de elektronische zijspiegel camera's, waarmee de luchtweerstand behoorlijk verminderd is ten opzichte van normale zijspiegels.  Ook loopt er een luchtkanaal met diffuser dat de neerwaartse aerodynamische druk op de achteras regelt, voor betere wegligging bij lagere luchtweerstand.

Maar ook het interieur is behoorlijk revolutionair en absoluut futuristisch. Opvallend is het horizontaal 'gespleten' stuurwiel dat met de chromen accenten verwijst naar de oude sportstuurwielen en geen bedieningsknoppen heeft. Die zitten elders in het 'sjaal-vormige' touch-screen middenconsole waar ook het communicatie scherm een plaats heeft gevonden en kunnen doordat ze als een soort hologram werken naar smaak van elke bestuurder een plaats krijgen. Een beetje zoals je het openingsscherm van telefoon of PC zelf kan indelen. Hetzelfde geldt voor de instrumenten, die projecteren drie dimensionaal de auto- en rij-informatie net onder de voorruit, zodat het zicht optimaal is.

En ook de 'vrij staande' stoelen lijken meer op moderne hightech luxe appartement fauteuils dan autostoelen. Ook achterin zet zich deze lijn door inclusief opbergplaatsen voor twee met de autowifi verbonden tablets. Het geheel geeft een heel ruimtelijk en futuristisch lounge gevoel.

Het is Borgward gelukt het door hen ontwikkelde 'ePROPULSION' elektrische aandrijfsysteem zoals dat ook gebruikt gaat worden in de veel ruimere SUV's in de Isabella Concept Car onder te brengen.

Twee elektrische motoren van samen 220kW / 300pk en 450 Newton meter koppel drijven de voor- en achterwielen aan en kunnen naar keuze sportief, comfort of ECO-zuinig ingesteld worden door de bestuurder. Van 0-100km/u kan in 4,5 seconden en de acceleratie gaat door tot 250 km/u. De samen met LG ontwikkelde batterijen moeten 500km actieradius mogelijk maken en opladen tot 80% gaat in 30 minuten, waarbij ook inductieladen zal kunnen.

Borgward heeft met deze Isabella Concept Car aangetoond waar het toe in staat is, hoewel ze nooit in deze vorm in productie genomen zal, is volgens het Borgward management dit technisch zeer wel mogelijk. Afwachten dus wat er van komt of in nieuwe modellen terug te vinden is.


Borgward bereidt verkoop in Duitsland voor.

Borgward zou de verkoop en levering van de nieuwe Borgward BX7 in Duitsland nog in 2017 starten in Duitsland zou de verkoop zo veel mogelijk on-lin,e in samenwerking met Sixt Neuwagen gedaan worden. Voor de serviceverlening was met ATU ("Meisterwerkstatt")  een overeenkomst gesloten zodat  nieuwe Borgward bezitters gelijk toegang tot zo'n 500 servicestations hebben. In Zwitserland, waar de verkoop wat later van start zou gaan ,  zou deels wel van dealernetwerken gebruik gemaakt worden.

Om de import van de Borgwards in Bremen in goede banen te leiden is Borgward een overeenkomst aangegaan met BLG Logistics Groep AG, dat wereldwijd ruim 18000 medewerkers kent, waarvan de helft in Bremen. Zij zullen de  aflading, inspectie van auto's en onderdelen  douaneformaliteiten  en het afleveringsklaar maken voor hun rekening nemen.

De feitelijke aflevering aan klanten vond echter in 2017 nog niet plaats, hoewel de eerste Borgwards wel in Bremen afgeleverd waren.