BorgwardClubNederland
Lidmaatschap
clubblad
Doelstellingen
Bestuur
geschiedenis
De nieuwe Borgward
chassis nummers
isabella sedan
isabella ts
isabella combi
isabella coupe
p100
borgward arabella
borgward hansa
vrachtwagens
na 1962
hansa kenmerken
a6a8
konsul
matador
senator
400
hansa 1100
hansa 1700
geschiedenis lloyd
lp250
lp 300
lloyd 400
lp 500 600
alexander
arabella
goliath productie aantallen
gp700
gp900
1100
gd750
express
jagdwagen
publicaties
clubagenda
evenementen
chassis nummers
goliath produktieaantallen
kleuren
De nieuwe Borgward
Restauratie Paul
films
borgward clubs
links divers
De nieuwe Borgward

2018

Stagneert BORGWARD productie ?

De German Design Award , die eerder al naar de Borgward BX7, de Borgward BX5, en de BX6 SUV coupe concept ging, werd door in 2018  toegekend aan de Borgward BXi7. Het was de eerste keer dat een  all electric SUV concept deze prijs won.

 In 2018 zijn slechts 32 Borgwards in Duitsland ge├»mporteerd en verkocht.  Teleurstellend, maar we moeten niet vergeten dat de verkoop van Borgwards in Duitsland (en de rest van Europa) op zich al problematisch is in het zwaar bevochten hogere en middel SUV segment. Concurrenten als Audi, BMW, Mercedes, Volvo, maar ook Jaguar, Porsche en Alfa Romeo  bikkelen hard om SUV's te verkopen . En  de terugkeer van Borgward naar Duitsland is slechts belangrijk voor het 'Duitse' Imago is, met name in China..

Daar werden in 2016 ruim 30.000 Borgward BX7's geproduceerd en verkocht en in 2017 zo'n 40.000, waarvan + 20.000 van de BX5. Dergelijk grote volumes zal men in Europa niet kunnen realiseren en zal dat met hele grote (marketing)investeringen gepaard moeten gaan, want ook in Europa kent men het merk Borgward niet meer. Helaas  daalde in 2018 het aantal verkochte Borgwards in China tot  nog geen 33.000 stuks.

En met de investeringen in Duitsland loopt het niet helemaal zoals gepland. In december 2017 zou BORGWARD AG /Foton/BAIC de Gemeente Bremen een stuk grond van 15 hectare afnemen om in 2018 de assemblagefabriek en  distributiecentrum te bouwen. De overdrachtsdatum is inmiddels verlopen. Volgens de Borgward woordvoerder zijn daarvoor twee redenen: 1. De Chinese overheid wil de uittocht van kapitaal waarmee Chinezen in de VS en Europa willen investeren beperken en vanaf  $ 5 miljoen is een speciale toestemming nodig. En daar neemt de Chinese overheid de tijd voor. 

De tweede reden is serieuzer. Het hele Borgward avontuur schijnt toch wat begrotelijker te zijn dan Foton ingeschat had. De ontwikkeling van de diverse modellen en met name het hele elektrische traject is niet gering. Om dat terug te verdienen moet een veelvoud aan omzet gemaakt worden. Waar ze overigens wel goed naar op weg zijn en ook exportovereenkomsten naar het Midden Oosten en Zuid Amerika,. Reden ook waarom Borgward (door Nederlandse Wevers Sport gebouwd) aan de Dakar Rally in Zuid Amerika en China deelneemt. Beiden zijn  opkomende markten, die bovendien in (semi) elektrische auto's ge├»nteresseerd zijn.  Maar ja de kosten gaan ook in China uiteindelijk ook voor de baten uit.